Frequently Asked Questions

1.Wanneer moet ik naar de mondhygiëniste?
Het is verstandig naar de mondhygiëniste te gaan als u de volgende klachten heeft:

  • bloedend, pijnlijk tandvlees, teruggetrokken tandvlees (uw tandvlees zakt in de onderkaak naar beneden en in de bovenkaak trekt het tandvlees naar boven)
  • gevoelige tanden met koud en warm
  • slechte adem
  • als u rookt
  • veel last van tandsteen

Als u geen klachten heeft aan het gebit kunt u uiteraard ook de mondhygiëniste bezoeken om ervoor te zorgen dat uw gebit jarenlang mooi en gezond blijft.


2.Hoe vaak moet ik naar de mondhygiëniste?
Dit verschilt per gebit. Er zijn mensen die om het half jaar naar de mondhygiëniste gaan, maar er zijn ook mensen die om de 2,3 of 4 maanden de mondhygiëniste bezoeken.

De mondhygiëniste bij Samora Smile zal samen met u bespreken wat voor uw gebit de juiste bezoekstermijn is.


3.Doet het pijn?
Natuurlijk gaat niemand met plezier naar de mondhygiëniste of de tandarts. Als uw tandvlees gezond is, hoeft de behandeling bij de mondhygiëniste geen pijn te doen.

Indien dit wel het geval is, kunt u dit aangeven en kan er eventueel gekozen worden voor het gebruik van een plaatselijke verdoving.


4.Kan mijn kind ook naar de tandarts?
Uw kind is vanaf 3-4 jaar uiteraard welkom bij de mondhygiëniste. Samen met u wordt uw kind op spelenderwijze geïnstrueerd en gemotiveerd om het (melk-) gebit gezond te houden.

Heeft uw kind last van een slechte adem, veel gaatjes en/of een beugel? Dan is het ook verstandig om de mondhygiëniste te bezoeken voor een uitgebreide voorlichting over de mondgezondheid.

De kosten voor de behandeling van kinderen onder de 18 jaar worden geheel vergoed vanuit de basisverzekering.


5.Ik ben heel erg bang voor de tandarts/mondhygiëniste, wordt hiermee rekening gehouden?
Zeker weten! De mondhygiënisten bij Samora Smile hebben veel ervaringen met het behandelen van angstige mensen. Daarnaast worden er jaarlijks cursussen en trainingen gevolgd om deze kwaliteit hoog te houden. U kunt uw angst zonder probleem kenbaar maken aan de mondhygiëniste.

6.Uit geloofsoverwegingen wil ik alleen behandeld worden door een vrouw, is dit mogelijk?
Uiteraard! Het team van Samora Smile bestaat alleen uit vrouwen, dus dit is geen probleem.

7.Hoe moet ik mijn factuur betalen?
Indien u een tandartsverzekering heeft, wordt uw factuur direct naar uw zorgverzekering gestuurd. U kunt thuis eventueel een factuur ontvangen van het gedeelte dat uw tandartsverzekering niet vergoed.

8.Ik heb geen tandartsverzekering, kan ik dan ook naar de mondhygiëniste?
Ook zonder tandartsverzekering bent u welkom bij Samora Smile. Uw factuur kunnen wij helaas niet doorsturen naar uw zorgverzekering, maar deze kunt u direct na uw behandeling in de praktijk pinnen.

9.Ik wil niet voor verrassingen komen te staan qua financiën. Worden de kosten voorafgaand aan de behandeling besproken?
Of u nu een tandartsverzekering heeft of niet, voorafgaand aan iedere behandeling worden de kosten uitgebreid met u besproken. Daarnaast kijken we samen met u naar uw verzekering om te kijken wat u eventueel zelf zal moeten betalen of niet! Bij de eerste afspraak krijgt u een begroting mee, zodat u dit thuis nog kunt nakijken.

10.Ik spreek de Nederlandse taal niet goed. Is dit een probleem?
Natuurlijk is dit geen probleem. De mondhygiënisten bij Samora Smile spreken Nederlands, Engels, Turks, Berbers en Farsi. Dus u kunt gerust in uw eigen taal communiceren. U kunt ook iemand meenemen naar de afspraak, zodat de informatie vertaald kan worden.